/*! This file is auto-generated */

Volvo 240 to duży samochód wprowadzony przez Szwedzką markę do produkcji w 1974 roku. Był to samochód którego stylistyka była bardzo podobna do poprzednika – modelu serii 140 lub 160 (oznaczenie to dotyczyło silników – cztero lub sześciocylindrowych). Przy budowie bardzo ważną rolę odgrywały kwestie bezpieczeństwa. W 1972 roku Volvo zaprezentowało prototyp o nazwie Volvo Experimental Safety Car, z którego część rozwiązań wprowadzono do serii 240.
W stosunku do poprzednika poprawiono również zawieszenie, hamulce oraz zmieniono silniki, których paleta była niezwykle bogata. Część z nich była wyposażona we wtrysk paliwa.

Najbogatsze odmiany były wyposażone min. w skórzaną tapicerkę, oraz elektryczne szyby. Ze względu na wagę przydatne było również wspomaganie kierownicy dostępne w wersji 244GL i 264 jako standard. Do wyboru była też automatyczna lub manualna skrzynia biegów – początkowo czterobiegowa lub czterobiegowa z nadbiegiem. Następnie wprowadzono pięciobiegowe skrzynie.
Volvo było też jednym z pierwszych samochodów które seryjnie montowały sondę lambda oraz katalizator spalin. Pod względem wymiarów Volvo było bardzo duże – miało ponad 4,9 metra, czyli mogłoby kwalifikować się do samochodów luksusowych – pod względem silników i ceny był to jednak raczej samochód klasy średniej lub wyższej średniej.
Bardziej luksusowa wersja miała oznaczenie 264L. Ten model Volvo dostępny był jako dwu i czterodrzwiowy sedan, oraz jako kombi. Ponadto wersja kombi miała wersję z podwyższonym dachem, i była użytkowana jako auto dostawcze i sanitarka. Volvo charakteryzowało się bardzo długą przestrzenią bagażową – po złożeniu tylnych siedzeń miała ona długość ponad 190 cm.

Niestety wymiary oraz waga sprawiały, że Volvo nie było jednym z najbardziej ekonomicznych samochodów. Paleta silników sięgała od silnika 2.0 który w zależności od roku produkcji, użytego gaźnika lub wtrysku miał moc 82, 90, 97 i 103 KM. Był też silnik 2.1 o mocy 97, 100, 107 lub 122 KM, oraz 155 KM w wersji turbo. Ponadto Silnik 2,3 dostępny w wielu wariantach mocy od 110-115 KM oraz 131-136 KM. Najmocniejszą wersją był wspomniany sześciocylindrowy silnik 2,7 o mocy 141 KM. Ponadto dostępny był sześciocylindrowy silnik Diesla od Volkswagena (który napędzał również dostawczy model LT). Miał on pojemność 2.4 i moc 82 KM. Z pewnością żadne z tych silników nie są specjalnie oszczędne jak na dzisiejsze warunki.

Kanciasta sylwetka nie starzała się tak bardzo – model produkowano aż do 1993 roku. Obecnie jest ceniony na rynku samochodów używanych ze względu na komfort jazdy, i niezwykłą trwałość – pół miliona kilometrów przebiegu nie robi na tym samochodzie wielkiego wrażenia.

Categories:

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *